O- otocz bezpieczeństwem siebie i klienta

  • Zadbaj o miejsce spotkania. Przygotuj wodę, chusteczki. Ciepły koc, miękka poduszka, zabawki antystresowe też mogą się przydać.
  • Przedstaw się – nie bądź obca/-y. Zbuduj relacje
  • Pamiętaj dobrostan interwenta jest tak samo ważny, jak bezpieczeństwo klienta!

P- pozwól mówić i poznaj problem

  • Stosuj techniki komunikacji (parafraza, odzwierciedlenie, itp.)
  • Stosuj pracę ciszą. Nie spiesz się.
  • Używaj języka klienta.
  • Analizuj objawy i diagnozuj sytuację klienta
  • Zbieraj informacje i podsumowuj to, co powiedział klient

E- empatyzuj z objawem/klientem

  • Zastanów się, co klientowi dają objawy i zachowania, które dostrzegasz.
  • Przygotuj techniki radzenia sobie, metody, które dasz klientowi w zamian. Techniki relaksacji.
  • Bądź przygotowany na opór. Jeżeli wystąpi zastanów się: czyj cel w interwencji realizujesz – klienta czy swój!

N- normalizuj sytuację klienta

  • Wytłumacz czym jest kryzys. Jak się objawia, jaki jest jego przebieg.
  • Pomóż klientowi zrozumieć i uznać, że jego zachowania, brak decyzyjności, silne emocje są czymś naturalnym w sytuacji, w której się znalazł.
  • Pozwól na okazywanie emocji. Płacz i inne objawy silnych emocji są „dobre”
  • Odradzaj klientowi podejmowanie ryzykownych decyzji i kroków.
  • Może przydać się dobra psychoedukacja

U- uruchom zasoby

  • Zrób dobry wywiad i poszukaj z klientem zasobów zewnętrznych (ludzi, instytucji, zasobów ekonomicznych i innych)
  • Pracuj na wyjątkach. Zmiana zakłada, że kiedyś było inaczej. Jak radził sobie klient przed sytuacją kryzysową? Jakie ma zasoby wewnętrzne.
  • Pozwól wydobyć te zasoby i pomóż zrozumieć, jak je wykorzystać.

P- pomóż wstać/stać -opracujcie plan działania

  • Pomóż w opracowaniu krótkoterminowego planu. Nie wyręczaj klienta!
  • Używaj narzędzi i technik dialogu motywującego
  • Każdemu może zdarzyć się porażka – nie krytykuj, nie oceniaj
  • Gdy uznasz, że sytuacja nie ulega poprawie poszukaj z klientem pomocy (konsultacja psychologiczna, psychiatryczna, terapia itp.)